Mittwoch, 7. März 2012

Bu sanatın sürmesini istiyorum


07.03.2012

Mardin'den çıkıp tüm dünyada Süryani Kiliseleri'nin duvarlarını süsleyen geleneksel basma sanatını yaşatan Nasra Şimmes'in eserleri bir sergiyle Koleksiyon Galeri'de izleyiciyle buluştu

Mardin'den çıkıp Orta Doğu'da, Avrupa'da, ABD'de çok sayıda Süryani Kilisesi'nin duvarlarını süsleyen baskı eserlerin üretildiği bir sanat basma sanatı. Bu sanatın son temsilcilerinden biri Mardin'de yaşayan 88 yaşındaki Süryani sanatçı Nasra Şimmes ya da Mardin'de ona hitap ettikleri ismiyle 'Nasra Kadın', Sarıyer'de bulunan Koleksiyon Galeri'de 'Adanmış Bir Yaşam: Nasra Şimmes' başlıklı sergisini açtı. Önceki gün açılan sergide Nasra Şimmes'in uzun yıllardır ürettiği eserlerinden geniş bir seçki bulunuyor. Mardin'in simgelerinden biri haline gelen Şahmeran deseni, güvercinler ve dini temalar Nasra Şimmes'in basma eserlerinde hayat buluyor. Şimmes, amacının babasından öğrendiği basma sanatını yaşatmak olduğunu belirterek, eserlerinin büyük bir kısmının hayal gücüyle ürettiği figürlerden oluşturduğunu söylüyor. Azizlerin hikâyeleriyle büyüdüğünü belirten Şimmes, "Azizlerin hayatları, şehitlerin hayatları, Tevrat ve İncil'de geçen hikâyeler benim için daha çok ilham kaynağı oluyor" diyor. Şimmes'in en büyük isteği bu sanatın devam etmesi: "Bana bunu babam öğretmedi. Ben kendisine bakarak öğrendim. Ben de torunlarımın öğrenmesi için gerekeni yaptım. Benden sonra devam ettirirlerse çok iyi olur. Çünkü ben Türk topraklarında bu sanatın uzun yıllar yaşamasını istiyorum." Aile geleneği olan bu sanatı babasından kalma ahşap kalıplarla baskı yaparak sürdüren Şimmes, doğduğundan beri hiç terk etmediği Mardin'deki taş evde yaşıyor. Sanatçıya göre Mardin, basma sanatı gibi medeniyetleri buluşturuyor. Süryani olan sanatçı, hiç okula gitmediği gibi Türkçe de bilmiyor. Sanatçının dünyanın farklı coğrafyalarına dağılmış eserleri, Koleksiyon Galeri'de 6 Nisan'a kadar sergilenecek. Koleksiyon Galeri Tel: 0212 363 63 63

'Nasra Şimmes yerel kültürün taşıyıcısıdır'

Sanatçı Nasra Şimmes'in Koleksiyon Galeri'deki sergisinin açılışında bir de panel düzenlendi. Prof. Dr. Zeynep İnankur ve Koleksiyon Yönetim Kurulu Başkanı Faruk Malhan'la birlikte panele katılan sanatçı Prof. Dr. Hüsamettin Koçan "Nasra Şimmes o yerel kültürünü kendi kuralları içinde taşıyan önemli kaynaklardan biri. Kendi dünyası içinde mevcut kültürünü geleceğe taşıyor. O yeni bir şey yapmaz ama onun sanatını alıp böyle sergilerle başka bir kültüre taşımak bu sanata bir yenilik kazandırır. Bu yüzden sergiyi önemsiyorum. Şimmes çok önemli biri ve bu kültürün temel kaynaklarından bir tanesi" diyor.
sabah.com.tr/

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen